Lite ordförklaringar. :)

En del av er som följer mig är inne i IVF-karusellen och vet ju alla förkortningar och mediciner, men några av er som läser vet jag inte är det. Så jag tänkte skriva en liten ordlista här. :)

Synarela - nässpray som tas för att hämma produktioner nertill. Kallas även nedreglering. Detta används för att säkerställa att man inte får egen ägglossning.
ÄD - äggdonation
ET - Embryo transfer, dvs återförande av befruktat embryo.
FET - Frozen embryo transfer, återförande av upptinat embryo.
VUL - vaginalt ultraljud, det är detta jag ska göra på fredag. Då ska se ju kolla tjockleken på slemhinnan (med en slags kamera).
Femanest - Östrogentabletter. Dessa tabletter används vanligtvis för kvinnor i klimakteriet. Normal dos är en tablett om dagen (1-2 mg). Jag tar alltså överdos av dessa (8 mg/dagligen) för att få till en tjock slemhinna. :)

Så där!


Kommentarer

Designen är gjord gratis utav Designbloggar.com



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback